Geen leasen zonder bijtellingen

Een bedrijfswagen leasen is anno 2016 een van de normaalste zaken van de wereld. Veel werknemers gebruiken de auto van de zaak ook buiten de werkuren. Wie privé meer dan 500 kilometer per kalenderjaar rijdt met de bedrijfsauto valt onder de bijtelling. Dit is het percentage op de catalogusprijs van de bedrijfsauto en wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot. En die bijtellingspercentages gaan de komende jaren serieus schommelen. Een overzicht.

Van vijf naar vier

De eerste drastische verandering in de bijtellingen kwam er op 1 januari 2016. Toen verdween er een bijtellingspercentage en besloot de overheid om een stapje verder te gaan in het stimuleren van schone auto’s. Omdat veel mensen met een semi-elektrische bedrijfsauto vaker tanken dan opladen, vallen die auto’s nu in de categorie van 15%. Nu zijn enkel de volledig elektrische auto’s super voordelig met een bijtelling van 4%.  De overige twee categorieën zijn die van 21% en 25%. Let dus bij de aanschaf van een leasewagen op dat je rekening houdt met deze percentages. Hoe hoger de catalogusprijs van de auto en hoe hoger de bijtelling, hoe meer belasting je zult betalen.

Van vier naar twee

Ook de percentages voor de komende jaren staat al vast. Zo blijven er in 2017 nog drie bijtellingspercentages over, namelijk 4%, 17% en 22%. Een jaar later wijzigt 17% naar 19%, om uiteindelijk in 2019 te veranderen naar 22%. Op die manier zullen er in dat jaar enkel nog twee percentages bestaan en zal het enorm lonen om een auto aan te schaffen die zo min mogelijk schadelijke stoffen uitstoot. Enkel de bijtellingen van 4% en 22% zullen dan nog bestaan. Goed om te weten is dat de bijtellingspercentage geldt op de datum van de eerste tenaamstelling tot en met de vijfde verjaardag van de auto.

http://www.bedrijfswagenleasenzzp.nl