Beabingo

Omega 3

Gezondheid is geen verspilling van tijd. Het is zo dat wij tegenwoordig steeds meer tijd besteden aan het gezond worden en blijven. Veel mensen gaan op hun voeding letten door bijvoorbeeld te diëten en passen hun levensstijl aan door bijvoorbeeld te stoppen met roken. Het is een feit dat in een gezond leven geen omega 3 mag missen. Wat het precies is en wat het met je doet kan je lezen in dit artikel.

Omega 3 is een groep meervoudig onverzadigde vetzuren. Dat betekend dat het een vet is met meerdere dubbele bindingen binnen het molecuul. In deze groep met vetzuren zit onder andere het voor ons lichaam essentiële Alfa-linoleenzuur. Omega 3 valt in de categorie natuurlijke cholesterolverlagende middelen. Dat betekend dat de kans op aderverkalking afneemt, ook beperkt de stof het risico op hart en vaatziekten en houd het de bloedvaten elastisch.

Omega 3 heeft ook effect op de hersenen. Het zenuwstelsel heeft namelijk van alle weefsels het hoogste vetpercentage in het lichaam zo blijkt ca 8% van de hersencellen uit omega 3 vetzuren bestaan. Daarom wordt omega 3 ook bij psychische aandoeningen ingezet. Zo lijkt er een verband te zijn tussen een tekort aan omega 3 en moorden. Ook kan een tekort aan omega 3 depressies en bipolaire stoornissen veroorzaken. Er is ook een verband tussen omega 3 tekort en schizofrenie en ADHD. De effecten kunnen worden voorkomen/ genezen door voldoende inname van omega 3.

Omega 3 kan helaas niet door de mens zelf gemaakt worden en dient dus uit onze voeding te worden gehaald. De stof komt veel voor in vette vis (makreel, haring, zalm, ansjovis en sardien), in plantaardige oliën (Lijnzaadolie, chiazaadolie, sacha-inchi-olie, hennepolie en walnootolie) of uit goede voedingssupplementen. Een goed supplement is bijvoorbeeld Oligomega-3. Het grote voordeel van supplementen is dat ze in een schone en veilige omgeving zijn gecreëerd en je dus niet de vervuilde oceaan binnenkrijgt.

http://www.oligo-pharma.nl/