Beabingo
Boeken en Tijdschriften

Kruidengeneeskunde

De kans is groot dat je ooit een huismiddeltje hebt gebruikt: kruidenthee tegen een verkoudheid, essentiële oliën om hoofdpijn te verzachten, plantaardige supplementen voor een betere nachtrust. Misschien was het je oma of heb je er online over gelezen. Het punt is dat je het geprobeerd hebt – en misschien denk je nu: “Moet ik het nog eens proberen?”

Het is niet duidelijk waardoor een huismiddeltje precies werkt. Is het een daadwerkelijke fysiologische verandering in het lichaam of meer een placebo-effect? Gelukkig hebben wetenschappers de afgelopen decennia dezelfde vragen gesteld in een laboratorium, en ontdekt dat sommige van onze plantaardige remedies niet alleen oude wijvenverhalen zijn.

En dus, voor de scepticus die meer nodig heeft dan een placebo om zich goed te voelen, hebben wij een oplossing. Hier zijn de huismiddeltjes ondersteund door de wetenschap:

Kurkuma tegen pijn en ontstekingen

Wie heeft er nog nooit van kurkuma gehoord? Kurkuma wordt al bijna 4000 jaar gebruikt, voornamelijk in Zuid-Azië als onderdeel van de Ayurvedische geneeskunde. Als het gaat om bewezen medicinale doeleinden, is de gouden specerij misschien wel het beste voor de behandeling van pijn – in het bijzonder pijn die samenhangt met ontsteking.

Verschillende studies hebben aangetoond dat curcumine verantwoordelijk is voor de “wow”-factor van kurkuma. In één studie merkten mensen met artritispijnTrusted Source op dat hun pijn meer afnam na inname van 500 milligram (mg) curcumine dan 50 mg diclofenac natrium, een ontstekingsremmer.

Andere studiesTrusted Source ondersteunen deze bewering van pijnverlichting ook, met de opmerking dat kurkuma-extract even effectief was als ibuprofen voor de behandeling van pijn bij patiënten met knieartrose.

Ga geen kurkuma malen – dat maakt veel vlekken! – voor onmiddellijke verlichting. De hoeveelheid curcumine in kurkuma is hooguit 3 procent, wat betekent dat je beter curcuminesupplementen kunt nemen voor verlichting.

Dat wil niet zeggen dat een kalmerende kurkuma latte niet helpt. 2 tot 5 gram (g) van het kruid kan nog steeds voordelen bieden. Voeg wel zwarte peper toe om de opname te bevorderen.

Chilipepers tegen pijn en spierpijn

Dit actieve bestanddeel van chilipepers heeft een lange gebruiksgeschiedenis in de volksgeneeskunde en is langzaamaan meer geaccepteerd buiten de homeopathie. Tegenwoordig is capsaïcine een populair topisch ingrediënt voor pijnbestrijding. Het zorgt ervoor dat een deel van de huid heet wordt, voordat het uiteindelijk gevoelloos wordt.

Tegenwoordig kun je een voorgeschreven patch met capsaïcine krijgen, genaamd Qutenza, die gebaseerd is op een zeer hoog gehalte capsaïcine – 8 procentTrusted Source – om te werken.

Dus, als het gaat om pijnlijke spieren of algemene lichaamspijn die je niet met rust laat, en je hebt wat hete pepers of cayennepeper bij de hand? Maak wat capsaïcine crème.

 

 

Gember tegen pijn en misselijkheid

Het is bijna wet om gember te proberen als je verkouden bent, keelpijn hebt, of last hebt van ochtendmisselijkheid en misselijkheid. Een kopje maken is vrij standaard: Rasp het in je thee voor een sterker effect. Maar het andere voordeel van gember dat minder wordt opgemerkt, is zijn doeltreffendheid als ontstekingsremmer.

De volgende keer dat je je een beetje misselijk voelt en hoofdpijn hebt, probeer dan gember. Gember werkt anders dan andere pijnstillers die gericht zijn op ontstekingen. Het blokkeert de vorming van bepaalde soorten ontstekingsverbindingen en breekt bestaande ontstekingen af via een antioxidant die inwerkt op de zuurgraad in de vloeistof tussen de gewrichten. De ontstekingsremmende effecten ervanTrusted Source komen zonder de risico’s van niet-steroïde ontstekingsremmers (NSAID’s).

Meer leren over kruidengeneeskunde? Bekijk dan de top 10 boeken over kruidengeneeskunde