Nog meer halen uit Google Adwords

Voor veel bedrijven is een website inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke inkomsten bron. Een website die goed wordt gevonden door potentiele klanten zorgt voor meer opdracht-aanvragen en soms zelfs directe sales. Goed gevonden worden kan op 2 manieren: organisch (gratis) en door middel van betaal adverteren die Google Adwords.

Organische bezoekers kosten in principe niets. Je betaalt niet voor een bezoeker, maar je moet wel veel moeite doen om bovenaan in Google te komen. Dit kan erg lang duren en soms zelfs onmogelijk zijn doordat concurrentie al jaren bezig is met SEO.

Je kunt ook heel snel bovenaan in de zoekresultaten komen, maar daar betaal je dan wel voor. Google Adwords heet dat en is het advertentie-veiling systeem van Google. Hier betaal je eeen bepaald bedrag dat je zelf instelt en stel je de woorden in waarop je gevonden wilt worden.

Als je adverteert via Google Adwords kom je niet zomaar bovenaan de zoekresultaten te staan. Google Adwords is een veiling-systeem waarbij meer factoren dan alleen de prijs die je wilt betalen een factor is. Zoekwoorden die je hebt ingesteld krijgen een “Quality Score”. Deze score wordt bepaald door factoren zoals historische data als je die hebt, doorklik percentage van bezoekers die je advertentie hebben gezien, de landingspagina op je website waar je de bezoeker heen stuurt, de snelheid waarmee de website wordt geladen en nog enkele andere factoren. Je positie wordt vervolgend bepaald door de Adrank: een formule van Quality Score x het bod voor je zoekwoord. Hoe hoger je bod, hoe hoger je in de zoekresultaten staat en hoe hoger de quality score, hoe hoger je in de zoekresultaten komt. Dit betekent ook dat je met een laag bod en een hoge quality score een goede kans maakt op een goede en hoge positie.

Het is dus belangrijk dat je niet alleen veel gaat bieden op zoekwoorden, maar ook dat je de site en zoekwoorden verbeterd om je Quality Score te verbeteren zodat je minder gaat betalen. Immers: hoe minder je betaalt, hoe hoger je ROI zal zijn met het zelfde aantal bezoekers, aanvragen of bestellingen.

Omdat je met Google Adwords eigenlijk al binnen 15 minuten bovenaan kunt staan in Google, is het een snelle manier om omzet mee te behalen. Let echter wel goed op je budgetten, want in de 15 minuten daarna kun je als je niet goed op let ook honderden euro’s armer zijn zonder dat je geinteresseerde bezoekers op je website hebt gekregen.

In de tussentijd dat Google Adwords steeds beter begint te lopen en je steeds meer omzet behaalt, kun je beginnen met het optimaliseren van je website om organische bezoekers (gratis) naar je website te krijgen. Als je organisch op de eerste plaats staat, betekent het overigens niet dat je moet stoppen met adverteren bij Google Adwords. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je bovenaan in Google staat en je adverteert in Google Adwords, je extra bezoekers krijgt dan wanneer je slechts bij 1 van de 2 bovenaan staat.

Wil je nog meer leren? Volg dan onze blog om je online marketing ROI te verbeteren.

http://www.optimizeroi.com